Mission

 

En speciell resa

Vi har nu kommit tillbaka efter en innehållsrik resa till våra vänner i Kenya. Resan blev lite speciell eftersom deras och våran kära vän Joseph Mikami precis hade fått lämna det här jordelivet. Joseph var Daniel Masagas bror, men han var också en pastor för flera församlingar bland annat i Tanzania. Joseph MikamispacerJoseph var en god sångare och ledde församlingen i sång bön och var en förebild för den kommande generationen, så han är saknad av både unga och gamla. Men det buskap Joseph lämnade efter sig var en uppmuntran att hans familj och församlingar skulle fortsätta arbeta för själars frälsning och evangeliets framgång, att arbeta medans det är dag innan natten kommer och ingen kan arbeta.

Alla var påverkade av saknaden efter Joseph, Daniel Masaga berättade att de efter Josephs begravning ska ha kampanjer i Tanzania, både i små byar och stora städer. Även Tanzania är ett stort skördefält för evangeliskt arbete och Gud hade lagt en vision i Josephs hjärta om att Tanzania skulle nås av Guds levande ord Jesus. Vi var och besökte en församlingen som nyss fått en kyrka precis över gränsen till Tanzania

Att arbeta både evangeliskt och socialt

Resan den här gången var en blandning av evangeliskt arbete och socialt arbete, det är ju det som är levande kristendom när detta får fungera tillsammans. Men man får aldrig glömma att det är själars frälsning som måste vara nummer ett, ty vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men förlorar sin själ? Låt oss ge Jesus till folket och som en naturlig konsekvens av det så strömmar medmänsklighet och kärlek ut.

Vi fick möjlighet att åka runt till några församlingar som nyss hade fått nya församligslokaler. Det är fascinerande att se hur de arbetar för att få en kyrka att samlas i för att prisa Herren. De bränner tegel och murar eller så reser de upp lerväggar, det är församlingarna själva som samlar ihop medel för att kunna sätta upp väggarna till lokalen. Men så är det takstolarna och plåten till taket som är en tung ekonomisk börda för dem, men tack och lov och Halleluja, där kan vi komma in och ge möjlighet till ett färdigt kyrkbygge, att församlingarna kan ha möten trots sol eller regn.  Gospel Mission har varit med och välsignat flera församlingar med plåttak.

Nytt kyrkbygge  nytt kyrkbygge 2  Ny församling

Hjälpcentraler

Församlingslokalerna blir hjälpcentraler i områdena, därifrån får många familjer hjälp det är inte bara missionen från utlandet som ger hjälp, de har en enorm kärlek till sitt eget folk och de arbetar för att hjälpa dom allra fattigaste i sin omgivning. Evangelisterna blir viktiga informatörer som kan ge vägledning och som ser behoven i församlingen. En av evangelisterna tog oss med till ett par änkor som levde under de allra knappaste förhållanden, deras hus hade otäta tak och fattigdomens stämpel var klart stämplad på deras boende. Redan nu i skrivande stund så är det härligt att veta att dessa änkor redan har fått sina nya hus påbörjade tack vare Gospel Mission

DSC04570        CIMG1824

Vår mission bygger på förtroende

Nöden är stor och behoven enorma, allt kan vi inte göra men vi prövar hjälpa med det vi kan. Vi i Gospel Mission har bestämt att vi inte ska bestämma vad som ska göras utan de som bor och arbetar där nere ska få möjligheten att styra vilka projekt som de anser vara viktigast. I samråd med Gospel Commission fellowship som är organisationen vi samarbetar med där nere och som styrs av församlingarna där så har vi bestämt att vi skall ge stöd till kampanjer och spridande av evangeliet varje månad. Efter att detta kommit igång så har väckelsen fått ny fart och många människor har kommit till tro på Herren Jesus Kristus och vi har sett att Gud välsignar detta arbete.

IMG_4906   IMG_4922   IMG_4921

En ny skola

Vi har även fått pengar som varit märkta till socialt arbete och i och med att nöden är stor så vill vi även vara med och hjälpa på detta område. Så den här resan har vi samtalat om vad de vill att de pengarna ska användas till och deras önskan var tydlig och klar, ett skolbygge för de tre första klasserna. Och sagt och gjort, snart börjar man lägga grunden för den nya skolan och så bygger vi vart efter som ekonomin tillåter, vi tror att Gud kommer att välsigna också detta arbete.  Lokalerna där skolan nu håller till är inte ägnade till skolverksamhet, men behovet av skola har varit och är så stort, barnas framtid hänger på om de får utbildningen eller inte. Därför är det med glädje vi börjar detta arbete och samtidigt som vi bygger utvändigt så har vi även gett pengar till bygge av skolbänkar/pulter till alla barn så alla kan få möjlighet att sitta och kunna skriva.

 CIMG1557     CIMG1577    CIMG1568

Tillsammans blir vi starka

Vi är flera organisationer som arbetar i området runt Daniel och det är så fint att se att hjälpen når fram och ger hopp och liv till människorna som bor där nere i bushen, skola, klinik, barnhem och evangeliskt arbete är frukter av att människor har hörsammat Guds kallelse och börjat bygga i tro. Både ande kropp och själ får hjälp när Jesus besöker ett område. Behoven är enorma, den här resan så fick vi se flera tillfällen där barn var undernärda och kämpade för livet, det är skakande att uppleva detta. Dock är det skönt att se att vi tillsammans kan ge hopp och framtid även om vi inte kan hjälpa alla. Att de som lever och bor i bushen får vara med och styra hjälpinsatserna är jätte viktigt, jag tror ingen som inte bor där förstår vilka utmaningar livet där nere bjuder på.

IMG_0453

 

DSC04620Pojken på bilden är tre år, men har kropp som en 10 månaders baby. När vi kom till familjen var pojken undernärd, uttorkad och sjuk, Vi ordnade så att barnet och mamman samma dag kunde åka till sjukhuset där barnet kunde få hjälp och vård. Det visade sig att det lilla barnet också var bärare av HIV viruset, vilket gör barnet ännu mer mottaglig för infektioner. Jag vill att vi kommer ihåg pojken och hans familj i bön. Ibland hjälper det inte bara med pengar och medicinsk hjälp, det är därför det är så viktigt med evangeliskt arbete, för hur än livet ter sig så har Jesus lovat att alltid vara med.

Att rätt förvalta vårt pund

Att arbeta med mission och hjälparbete kan vara riktigt så invecklat ibland. Att ta de rätta avgöranden i olika situationer ibland blir man frestad att ta snabba och akuta avgörande som löser situationer för tillfället istället för att tänka lite längre fram. Det är som att ha en höna, antingen kan du slakta hönan och ha mat för en dag, eller så kan du spara hönan tills du får möjlighet att skaffa en tupp och plötsligt har du helt andra förutsättningar och din hönsgård växer och ger tillbaka mycket mer än du startade med. Så är det med skolbygget, de kommer att ge framtid åt barnen även om de säkert skulle behöva både det ena och det andra akut just nu så måste man se framtiden och lägga en god grund för den. Daniel Masaga har de här tankarna och bygger för framtiden och det som kan hjälpa många på sikt. Många av de som bor runt Daniel undrar varför han håller på och odlar och bygger när han är så gammal, de tror att han knappast kommer att leva så han får del av det han odlar, Daniels svar på detta är enkelt, det kommer generationer efter mig också……..

Må Gud välsigna varje glad givare och förebedjare för detta arbete, vi arbetar inte för oss själva utan för vår Gud och inför honom ska vi alla en dag göra räkenskap.

 

 

En presentation av Gospel Mission som ger stöd och samarbetar med Gospel Comission Fellowship i Kenya. Ledaren heter Daniel Masaga och han är en man sänd och tänd av Gud. De driver en stor verksamhet ute i bushområdena och evangeliet når ständigt nya platser.

Genom Guds nåd gar vi hjälpt dem med att köpa in en liten lastbil som filmen visar, genom den har en stor vekkelse växt fram, många blir frälsta och nya församlingar har planterats, all ära till Gud en allsmäktige som frälser människor idag!